Nordmarka fra Nord til Sør

Fra Mylla til Øyungen

Torsdag 25 mai

Fruen kjørte oss gladelig til Grua / Mylla. Sikkert happy for at både gubben og de minste barna forsvant i 3 dager.

Vel på mylla hadde vi 4 km med motvind. Ble en brå start på padle sesongen. Over mylla så var det litt trilling forbi Trantjern til Ølja. en liten offroad seanse så kom vi oss ned.

Over vannet og frem til neste trilling over til tverrsjøen. Vi padlet den korte turen over vannet, så ventet første bæring.

Vi viste ikke noe om at Bristol vår åpen for alle som vil ta seg en pause eller overnatte.

Her gikk det over stokk Stein og myr. Selv midt inni i skogen kom kanoen til nytte.

Vi ble våte på beina og slitne i kroppen. Men vi kom oss ned til Skarvvatnet. Nå hadde vinden tatt seg opp så det blåste kraftig. Slitne og sultne tok vi første å ikke beste sted å campe. Vi blåste nesten bort og hengekøyer ble husker. Tarpen fungerte mer som seil enn som skydd. Men rundt kl 24 roet det seg helt ned og søvnen tok oss.

Fredag.

Startet med stille og flott klarvær. Frokost ble spist, så var det å rive camp og komme oss av sted. I enden av Skarvvatnet var det en ny bæring. Ikke lang men det gikk ikke å trille. En stor kano på hode er ikke så lett, men det gikk det også

Vel nede padlet vi av gårde og padlet oss over til pershusvatnet. I enden der ventet den lengste bæringen. Vi bar sekker forbi finntjern og ned til Aklangon. Gikk tilbake og hentet kanoen den bar vi til finntjern padlet ca 10 min så var det ny bæring. Denne er ca 400 meter, vi begynte å trille, og det gikk greit. Men så kom det noen bløte omeråder med mye Stein. Her havnet kanoen igjen på mitt hode.

Ved Aklangon spiste vi lunsj og slappet av litt med froskene. Nå ventet en lang padletur helt ned til Leveringsvika på Katnosa.

Så var det en 4 km lang trilletur ned til sandungen. En pause på veien med inntak av noe mat måtte til.  Rett før sandungen møtte vi en stor elg, som vi bare måtte se nærmere på.

Nede på sandungen var det bare ett mål, finne en ny camp, den fant vi på en øy.

Morten tok ett raskt bad, Marianne nøyde seg med en dupp

Etter en god middag, noe kortspilling og snop spising ble det kvelden her også.

Lørdag:

Vi fortsatte i vanlig stil, padling trilling og bæring.

Stoppet innom Bjørnholt for en bolle sjokolade og brus. Vi fikk høre at det var meldt litt regn på søndag og bestemte oss for og dra helt til Skar denne dagen.

Øyungen var full av mennesker, faktisk mer folk der enn i Oslo sentrum…

turen endte med at Heidi hentet oss på parkeringsplassen ved Skar.